Алёна, Винница
только что оформила заказ

Закрыть окно!

Як створити шкільний простір, що мотивуватиме учнів навчатися?


Одним із завдань Нової української школи є створення простору, який б дозволяв учням комфортно себе почувати та проводити заняття, застосовуючи різні форми роботи. Для цього Мінрегіон спільно з МОН реалізує проект «Новий освітній простір». Мета проекту – трансформація шкільних споруд для забезпечення більшої ефективності навчання шляхом впровадження креативного дизайну, технологічності, створення умов навчання для дітей з особливими потребами.

Як організувати простір у школі так, щоб він мотивував навчатися, розповів доцент Київського національного університету та дизайну Д. Косенко.

Впроваджувати новий освітній простір можна поступово, адже зробити ремонт в усій школі одразу дуже складно. Але достатньо розпочати з класних кімнат. Британські вчені довели, що показники навчання залежать й від простору, в якому проходять заняття.

У 2019 році держава виділила мільярд гривень на обладнання кабінетів перших класів НУШ. Місцеві громади також допомагають із фінансуванням, це дає можливість не тільки придбати нові меблі та обладнання, але й оформити комплексний дизайн кабінету.

На що слід звертати увагу, розробляючи дизайн шкільного кабінету?

Організація. Мається на увазі поєднання в сучасному освітньому просторі принципів стабільності та гнучкості. Кабінет має швидко адаптуватися до різних форм роботи, але освітній процес не повинен через це перериватися. Обидва принципи забезпечуються завдяки правильному зонуванню. Кабінет поділяється на постійні зони, що складають основу. Це робоче місце педагога, класна дошка, меблі, шафи для зберігання навчальних матеріалів.


Інші елементи інтер’єру можуть бути мобільними, швидко складатися та прибиратися. В першу чергу мається на увазі робочі місця дітей. Це не тільки звичайні парти, але й меблі для колективної роботи, на яких можна сидіти, лежати в різних позах. Письмові форми роботи рекомендується проводити за звичайними партами, а команда робота краще буде проходити в колі на підлозі чи на м’яких пуфах. Для індивідуальних завдань можуть бути обрані різні меблі, в залежності від їхнього типу та способу розв’язання.

Найкраще організувати простір та вирішити, які саме меблі мають бути у класній кімнаті, може педагог, враховуючи особливості проведення заняття, кількість місця у приміщенні, бюджет.


Художній підхід. Найважливіший чинник, що впливає на настрій та атмосферу у класі – колір. Кольори повинні мотивувати дітей навчатися, створювати комфортні та приємні умови знаходження дітей у класній кімнаті. Інтер’єр має бути виконаний в єдиному стилі, а кожна деталь доповнювати загальний концепт. Класні кімнати в початкових класах рекомендують фарбувати у теплі кольори. Вони роблять приміщення більш затишним. Але не варто використовувати в якості основних кольорів занадто яскраві, вони можуть дратувати та сприяти надмірній активності. Стіни, підлогу та меблі краще фарбувати у спокійні відтінки, а підкреслити певний простір можна за допомогою яскравих деталей.

В середній школі рекомендується фарбувати стіни у зелений. Цей колір є нейтральним, а також вважається, що зелений заспокоює. Однак зелений може бути й поганим вирішенням, якщо підібрати неправильний відтінок.

Ще один підхід до вибору кольорів – предметно-асоціативний. Є думка, що різні галузі знань асоціюються з різними кольорами. Так, гуманітарні предмети викликають асоціації у школярів з теплими кольорами, природничі науки асоціюються з синім, зеленим, помаранчевим, а точні – з поєднанням синього та червоного. На основі цього різні кабінети можна оформлювати в різних кольорах, в залежності від занять, що в них проводяться. Такий підхід допоможе краще налаштувати дітей на роботу.

У старших класах для дітей найбільше підійдуть прохолодні кольори – синій, голубий, а також ахроматичні: сірий, білий, чорний. Традиційно вважається, що холодні кольори допомагають краще концентруватися та сприяють інтелектуальній роботі. А самі школярі старших класів схвалюють такі кольорові рішення, бо теплі відтінки починають здаватися їм занадто дитячими. Проте не слід зовсім відмовлятися від яскравих кольорів, вони можуть добре підкреслити певні деталі та доповнити оформлення.


Стимуляція. Дизайн класної кімнати має бути врівноваженим. Часто трапляється, що в оформленні присутні крайнощі. Можна спостерігати пусті кабінети, в яких не вистачає елементів інтер’єру. Інша крайність – приміщення, що перевантажене різноманітними дрібницями та предметами, такий кабінет сприймається як «засмічений». Зараз навряд чи хтось буде свідомо робити похмурий, сірий дизайн, але кабінети, в яких занадто багато всіляких предметів, зустрічаються доволі часто. Це розсіває увагу учнів, заважає концентруватися та сприймати інформацію. Роблячи ремонт у класі, важливо це враховувати, щоб уникати візуального шуму. Наприклад, не рекомендується обирати шпалери чи лінолеум з візерунком. Також не бажано робити написи чи малюнки на стінах. Розташування меблів також має бути простим, меблі мають гармоніювати між собою, варто обирати один -два кольори, які поєднуються з дизайном інтер’єру. Яскраві акценти слід робити на деталях, що не перебувають увесь час у полі зору учнів.


Створення гармонійного простору багато в чому залежить від учителя. Не варто занадто довго залишати в кабінеті елементи святкового оформлення. Звісно, що можна прикрасити приміщення на свята, але декор повинний бути прибраний не через три тижні після закінчення свята.

Елементи оформлення, що знаходяться в кабінеті постійно не повинні займати багато місця, а також загострювати увагу учнів. Також слід виставляти тільки ту інформацію, що стосується теми заняття. Помилково думати, що матеріал запам’ятається, якщо буде весь час знаходитися перед очима. Навчальні матеріали слід розташовувати так, щоб їх було добре видно, не виникало складнощів із зручністю споглядання. Змінну інформацію можна розташовувати за допомогою магнітної стрічки чи на дерев’яній планці.

Не рекомендується, щоб у класі знаходилося багато різнокольорових скриньок, лотків, ящиків для зберігання навчальних матеріалів. Вони псують загальний вигляд кабінету, краще коли використано не більше двох кольорів. Одним із елементів оформлення шкільного кабінету є учнівські роботи та малюнки. Проте їх також не слід розташовувати хаотично. Тому для великих об’ємних аплікацій та проектів варто виділити поличку, а для малюнків чи віршів - окрему стіну. Не варто забувати такі експозиції час від часу змінювати.

Педагог має слідкувати, щоб навчальні матеріали не займали понад половини площі на стіні, краще – менше, але при цьому розташування має бути логічним та впорядкованим.


Новий освітній простір – важливий елемент навчального процесу. Оформлення інтер’єру здійснюється для більшої ефективності засвоєння інформації, а також для комфортного перебування учнів у класі. Добре організований простір дає можливість застосовувати різні форми роботи, а також допомагає створити атмосферу, яка налаштовує на навчання. Наразі в межах проекту «Новий освітній простір» розробляється посібник, в якому будуть надані рекомендації щодо оновлення шкільних приміщень та оформлення інтер’єру, який би відповідав вимогам сучасності.