5 креативних вправ, які допоможуть дитині полюбити написання шкільних творів

Шкільна програма та завдання у вигляді написання творів часто в учнів не викликає захвату. Нудно, багато писати, не знає що, або дитина каже, що все одне і теж. 

Тому ця підбірка для вчителів, батьків та дітей, аби змінити відношення дітей до написання творів. 

Написати нісенітницю

Коли вже півгодини сидиш над темою, але слова чи сюжет ніяк не вигадуються — пиши нісенітницю. В самому слові write є підказка для майбутнього твору, черговість процесів написання. W (what) — що потрібно писати, головний герой або тема, далі  r (reflect)  — фокусування на творі, i (investige)  — вивчення своєї теми, t (time)  — час, який треба витратити на написання, та  e (exit)  — перечитування створеного.

Що потрібно робити: писати все, що приходить у голову або просто ставити закарлючки на папері. Написання повинно не обтяжувати, а бути грою для дитини. Пройти по етапам написання, дізнатися більше про саму тему. А вже написане можна перечитати та обрати те, що підходить. Потім дещо переписати та структурувати — і ось твір готовий. 

Вдалий заголовок

Що потрібно робити: запропонувати дитині вигадати декілька заголовків до відомих творів. Так дитина точно прочитаэ твір, а потім подумає як його описати декількома словами. Можна влаштувати змагання у класі: кожен з учнів зачитує свій заголовок, а інші мають вгадати який це твір. При цьому заборонено називати імена героїв.

Сюжет навпаки

Що потрібно робити: взяти будь-який твір, обговорити його і переосмислити. Потрібно написати роботу з протилежним сюжетом. Наприклад, читаємо гумористичну за жанром «Мою автобіографію» Остапа Вишні, але переписуємо його як трагедію чи фантастику. 

Для чого це потрібно: розвивається нестандартне мислення, яке допомагає дивитися з різних сторін на одну ситуацію. Можна скористатися літературними стендами з портретами класиків українського письменництва та обирати якийсь з їх творів, якщо не вдається обрати з чого переписувати.

Написати історію зі світлини

Історії знайомих, які відбуваються тут і зараз, або розповіді з біографій людей минулого чіпляють сильніше, якщо є особиста причетність. Якщо їх знаєш, або чуєш історію з перших вуст. Але як що до того, аби самому вигадати життєву історію з перепетіями долі, використовуючи пригодницьким чи драматичним жанром?

Що потрібно робити: взяти світлини з різними сюжетами та запропонувати дітям написати твір, дивлячись на світлину. Щоб процес був більш структурованим, можна скористатися питаннями: що за люди зображені на світлині? Які їх думки, переживання?

А для розминки перед уроком мови чи літератури, можна використати комплект цитат українських письменників зі стенду та написати невелику замітку як учні розуміють цю цитату. 

Твір зі 100 слів

Завдання нове, тому для дитини буде цікаво його виконати. До того ж, вона навчає лаконічно виражати свої думки, при цьому дотримуючись вимог до твору.

Що потрібно зробити: дати дитині тему та план структури майбутньої роботи, але обмежити кількістю в 100 слів. Завдання стане складнішим та більш цікавим, якщо додати обов’язкове використання у творі фразеологізму чи прислів’я. 

До речі, в майбутньому вміння, яке утворюється завдяки цій вправі, допоможе легко написати твір під час здачі ЗНО.